آقای نخست وزیر، به اتفاق خانوادهاش از کاخ نخست وزیری انگلستان خداحافظی کرد. شماری از خبرگزاریهای جهان چون یورنیوز، العالم و ... ، دربارهی خروجش از دفتر نخست وزیری، تیتری مشابه زدند: «دیوید کامرون از کاخ میرود، گربهاش میماند.» «کامرون رفت، گربهاش ماند.»
دیوید کامرون، پس از اعلام نتایج همهپرسی خروج از اتحادیه اروپا، بیدرنگ اعلام کرده بود از نخست وزیری کناره خواهد گرفت و روزی پیش، چنین کرد. او طرفدار ماندن انگلستان در اتحادیهی اروپا بود و چون نتایج همهپرسی به گونهای دیگر شد، گفت که انگلستان به یک رهبر جدید نیاز دارد.
جانشین او « ترزا می» اگرچه همحزبی او به شمار میآید، اما بیهیچ تبختری، روش و مشی کامرون را ستود و در نخستین نطق عمومیاش پس از نخست وزیری به رسانهها گفت: میراث واقعی دیوید کامرون، عدالت اجتماعی بوده است. و از تلاشهای او برای حذف مالیات افراد کم درآمد قدردانی کرد. او از دیوید کامرون به خاطر لیاقتش در مقام ریاست حزب و نخست وزیر انگلستان صمیمانه قدردانی کرد و یادآور شد گام به گام از رهبری مدرن و بزرگ او تبعیت میکند و برای تحقق منافع همه ملت کشورش کوشش خواهد کرد. دیوید کامرون نیز در مقابل دیدگان جهانیان، اعلام کرد که ترزا می، فردی قوی و شایسته است. نیز اظهار امیدواری کرد انگلستان، علیرغم جداییاش از اتحادیه، نزدیکی خود را با اروپا از دست ندهد.
آقای نخست وزیر در آخرین حضورش در مجلس نمایندگان گفت: «بزرگترین افتخار همهی زندگیام، خدمت به کشوری است که به آن عشق میورزم.» با شوخ طبعی عکس مشترکی با گربهاش را نشان داد و گفت: «عدهای بر این باورند که من «لَری» گربهی کاخ نخست وزیری را دوست ندارم. این چنین نیست. او جزء کارمندان کاخ نخست وزیری انگلستان است و باید بماند!» وظیفهی سازمانی این کارمند، ذهن مرا به سمت دفتر نخست وزیری انگلستان و ساختمان شماره دَه برد.
در ویکی پدیا درباره ساختمان نخست وزیری انگلستان چنین آمده است: « ساختمان شماره۱۰ خیابان داونینگ: خانه و دفتر کار رسمی نخستوزیر و مرکز دولت پادشاهی در کشور بریتانیا است. این ساختمان در خیابان داونینگ در منطقه شهری وستمینستر در لندن قرار دارد. آدرس این ساختمان احتمالاً شناختهشدهترین آدرس در بریتانیا و یکی از مشهورترین آدرسها در دنیا است. ساختمان شماره ۱۰ در خیابان داونینگ قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و دارای یکصد اتاق است. خانه نخستوزیر در بخش خصوصی مسکونی آن در طبقه سوم، و آشپزخانه آن در زیرزمین قرار دارند. دیگر بخشهای ساختمان بصورت اتاقهای ملاقات، سالنهای کنفرانس، سالنهای پذیرایی رسمی و واحدهای اداری مربوط به امور دولتی است. نخستوزیر در این ساختمان کار میکند و از همین دفتر کارمندان دولت، میهمانان رسمی و فرستادگان خارجی را به حضور میپذیرد. ساختمان شماره ۱۰ دارای یک حیاط اندرونی و یک تراس در سمت پشت ساختمان است که مشرف به باغی به مساحت نیم جریب (۲۰۰۰ متر مربع) است. این ساختمان در مجاورت پارک سنت جیمز و در نزدیکی کاخ وستمینستر و کاخ باکینگهام قرار دارد. »
داستان کاخ نخست وزیری به همینجا ختم نمیشود و همین سپیدهدمی کشف کردم که موشهای لندن هم شهرتی به سزا دارند. حضور لاری یا لری به عنوان کارمند، واقعا حضوری ملموس و مهم به شمار میآمده که در شمار کارمندان از او یاد برده شده است.
دیوید کامرون علاوه بر سمت نخست وزیری، رهبری حزب محافظهکار انگلستان را بر عهده داشت. حزب محافظهکار از سال 1834میلادی پایهگذاری شده و دارای صد و هشتاد وچهار هزار عضو رسمی است! کامرون امیدوارانه بر این باور بود که طرفداران دیدگاه او، پاسخ مثبت خواهند گرفت. اما چنین نشد! او میتوانست استعفا ندهد و برای چهار سال دیگر در مقام نخست وزیری انگلستان بماند. در ساختمان شمارهی ده داونینگ، زندگی کند و از رهبری حزبی صد و پنجاهساله با عضویت صد و هشتاد و چهار هزار نفر، بهرهمند گردد و به سرزمیناش خدمت کند! اما چنین نکرد.
شوربختانه بریتانیای کبیر درگذشتهی تاریخی و سیاسی خود، جایگاه روشنی نزد بسیاری از ملل جهان و از جمله ایرانیان ندارد. اما نمیتوان انکار کرد در دهههای اخیر، فراوانی تغییرات در حوزههای ارتباطی و اجتماعی، نگرشهای جهانیان را به یک دیگر نیز، تغییر بسیار داده است. برای من، با نگرش شرقیام به سرزمین انگلستان، دیگر مایهی تعجب بسیار نیست که رمز مانایی و توانایی مردمان این جزیرهی کوچک جهان را ندانم: خود انتقادی، دموکراسی و شوخ طبعی!
گمان دارم آقای نخست وزیر و گربهاش، در تاریخ سیاسی جهان، نام نیکی از خود برجای خواهند گذاشت. ترک قدرت و رهایش از آن به نفع منافع ملی و سرزمینی، هیچ گاه آسان نبوده است. ما درون سرزمینمان، با این مولفه بسیار بسیار آشناییم. امیدوارم سیاستورزان ما نیز به گربهی بزرگی بیندیشند که میبایست نگاهداری از آن را به دیگرتران نیز بسپارند.
این یادداشت در کاشان نیوز http://kashannews.net/?p=58640 منتشر شده است.